miércoles, 30 de abril de 2014

LA REFORMA MONÀSTICA: CLUNY I EL CISTER

Ja als inicis del segle IX, per les terres del Llenguadoc, s’havia iniciat la renovació del monacat benedictí. Un monjo visigot, Witiza, més conegut per Benet d’Aniano, inicià llavors la restauració del monacat pels Pirineus.

- El monestir de Cluny
Tingué més rellevància una altra reforma, iniciada casi un segle després pel duc d’Aquitània, Guillem el Piadós, qui, al fundar el monestir de Cluny en el 910 va voler assegurar la seva independència.
Es realitzà, doncs, la renovació del monacat benedictí pels monjos negres, anomenats així pels seus hàbits negres, pertanyent fins aleshores al domini patrimonial del comte i que aquest cedia a perpetuïtat als monjos. D’acord amb la carta fundacional d’aquell monestir quedava independitzat de l’autoritat del bisbe i posat sota la directa protecció del papa, a qui se li abonaria un cens quinquennal de deu sous. Cap autoritat temporal podria intervenir en els seus dominis. Els monjos escollirien lliurement al seu abat i aquest tindria poders sobirans.
Molts monestirs, benedictins o no, advertiren els avantatges que la nova situació comportava, i volgueren reformar-se seguint el seu exemple, i prenent com abat el del Cluny. Molt aviat l’abat del Cluny es convertí en l’anomenat «papa negre», constituint una força important dins l’Església.
Es construí una gran abadia i començaren ha arribar les grans donacions. L’esperit renovador de Cluny acabà sucumbint davant les riqueses atresorades en poques generacions. D’allí hi sortiren savis i músics que oblidaren l’ideal de la pobresa evangèlica. L’esperit de la reforma i el desig de cercar la pobresa evangèlica i practicar-la, però, encara perduraven.

- El monestir de Citeaux
Sant Robert, abat del monestir benedictí de Molesmes, intentant restablir la regla de sant Benet, fundà cap al 1097-1098, a Citeaux, els monjos cistercencs. Aquests adoptaren, amb el seu successor l’abat Alberic (1099-1109), l’hàbit blanc, distingint-se així dels clunicencs en la seva recerca d’una major puresa.
Al principi la nova orde seguí el règim abacial-monàrquic tradicional de Cluny sense possibilitat d’obtenir tributs materials i senyalant-se la reunió, a Citeaux, tots els anys, per a examinar conductes i decretar càstigs. Però aviat esdevingueren els encarregats de legislar i jutjar, convertint-se en un tribunal d’apel·lació, i junt amb la casa mare de Citeaux sorgiren les «quatre filles grans», les abadies de La Ferté, Pontigny, Clairvaux i Morimond, que formaren una gran obra expansiva creant filials per tot l’Occident.
L’Orde del Cister aconseguí una gran empenta gràcies a Sant Bernat (1090-1153), abat de la fundació cistercenca de Claravall, i al grup de postulants que ell aportà. Amb Sant Bernat, el Cister influencià molt en l’espiritualitat del segle XII, estenent el fervor i el culte popular a la Mare de Déu.
Mitjançant abstinències severes, recolliment constant, gran austeritat, dur règim de vida, treball corporal, pregàries en comú, es guanyaren l’estima del poble. Des del 1119 la Carta Caritatis fou la seva constitució.
A més de monjos, novicis i familiars (persones que vivien en els monestirs sense fer els vots), s’establí una categoria de conversos, encarregant-los-hi la direcció dels treballs exteriors i de les granges monàstiques, cultivades per camperols contractats. Aquestes granges permeteren al Cister comercialitzar productes agrícoles i ramaders.

Al finalitzar el segle XII sumaven 525 els monestirs cistercencs. A Aragó s’havien fundat les abadies de Veruela (1146) i La Oliva (1148), entre altres. A Catalunya, Poblet (1151) i Santes Creus (1159).

No hay comentarios: